Armoede - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Sigrun Spaans - WaarBenJij.nu Armoede - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Sigrun Spaans - WaarBenJij.nu

Armoede

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sigrun

23 September 2010 | Burkina Faso, Ouagadougou

We kunnen ons niet echt een voorstelling maken van wat armoede is. Ja, je hebt te weinig geld, maar wat is te weinig? Armoede is relatief. In het ene land ben je met hetzelfde bedrag rijk, terwijl je in een ander land arm zou zijn. In Nederland heb ik het niet breed, terwijl ik hier stinkend rijk ben, om maar een voorbeeld te noemen.
Daarnaast is het ook vaak is het een kwestie van prioriteiten stellen. Zo wordt er hier in de regio waanzinnig veel gezopen. Overigens in heel (niet islamitisch) Afrika, als je de vele studies moet geloven. Mannen besteden een onevenredig groot deel van het huishoudgeld aan alcohol en sigaretten. Ik heb hier al vaak gedacht dat ze ook een nieuwe broek of schoenen voor hun kinderen zouden kunnen kopen in plaats van de hele dag in de kroeg te zitten.

Onze lasser, Isaï, gaat ons verlaten; hij heeft een concours gewonnen om een opleiding tot onderwijzer te volgen en dan ambtenaar te worden. Dat is natuurlijk prachtig voor hem, maar wel jammer voor ons. Isaï is een uiterst voorkomende, eerlijke en oprechte man en nog leuk en grappig ook. Hij heeft ruim vijf jaar bij ons gewerkt en zich altijd uiterst contentieus van zijn taken gekweten. Alle ramen, deuren, dakconstructies en wat dies meer zij heeft hij met zijn leerlingetjes gemaakt.
Nu Isaï weggaat en ik geen opvolger voor hem zal aannemen nu we met de school beginnen, kunnen ook zijn twee leerlingetjes niet langer hier blijven. Ze hebben weliswaar een aantal jaren in de opleiding gezeten, maar zijn nog lang geen volleerde lassers. Vooral het rekenwerk blijft lastig. Ik heb ze daarom voorgesteld om zich voor de school aan te melden, dan hebben ze over vier jaar een keurig diploma en kunnen ze zelf een bedrijf beginnen of voor een goed salaris bij een baas gaan werken. Ook in Burkina Faso zijn de salarissen voor gekwalificeerde werknemers vele malen hoger dan in het inofficiële circuit.

Daar beide leerlingetjes uit hetzelfde dorp komen als Isaï heb ik hem gevraagd met de ouders te gaan praten en ze te overtuigen om hun zonen bij ons op school aan te melden. Zo gezegd, zo gedaan. Nou blijkt een van de leerlingetjes, Emanuel, een halve wees te zijn. Zijn vader is vorig jaar bij een meningsverschil doodgeslagen door zijn buurman. Zijn moeder verdient haar schamele geld met dolo brouwen, hetgeen uiterst marginaal is. Het zal uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk, zijn voor haar om de €90 schoolgeld bij elkaar te scharrelen. €90 is gemiddeld de helft vergeleken met de andere scholen voor technisch onderwijs in Burkina, maar dan nog is het voor een alleenstaand boerinnetje een godsvermogen. Naast het schoolgeld moeten er natuurlijk ook nog schriftjes, pennen en een schooluniform gekocht moeten worden.

De ouders van Leger, het tweede leerlingetje zijn hier gisteren op kantoor geweest om de zaak te bespreken. Nou blijken ze net zijn jongere zusje aangemeld te hebben voor de middelbare school in Dédougou. Daar Dédougou hier op ca 10 km afstand ligt, heeft dat meisje een fiets nodig. Het schoolgeld en de fiets voor het jongere zusje hebben het spaargeld van de ouders opgesoupeerd. Er is geen geld meer voor Leger. Ze zeiden nog wel dat als ik het eerder tegen ze gezegd had, ze de voorkeur aan de opleiding van Leger hadden gegeven, maar daar kan ik het natuurlijk niet mee eens zijn; de jongens wel naar school en de meisjes niet.

Wat nu te doen? Het is toch doodzonde om die twee zomaar te laten gaan, alleen maar omdat ze uit een arm gezin komen. Dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik heb daarom een soort beurssysteem ingesteld voor diegenen die écht te arm zijn om de vier jaar het schoolgeld te betalen. De beurs zal dan aan het einde van de opleiding, als ze een diploma hebben en “het grote geld” gaan verdienen, wel terugbetaald moeten worden. Ik heb ook dankzij een volledige beurs mijn opleiding kunnen doen en heb daarna jaren lang die beurs af moeten betalen. Onderwijs is nu eenmaal een investering.

Het moet toch mogelijk zijn om fondsen te vinden in Nederland die dit initiatief ondersteunen. Als iemand nu al suggesties heeft, hoor ik die graag. We zullen alleen wel uiterst voorzichtig moeten zijn met die beurzen, want anders komt iedereen aankloppen!

Over een maand ben ik weer terug. Ik heb vorige week de knoop doorgehakt: 22 oktober vlieg ik terug. De school gaat 1 oktober open, dan nog drie weken aankijken of er geen rampen ontstaan – en dan eindelijk terug naar Amsterdam.

Groetjes.

  • 23 September 2010 - 14:24

    Bram Brantjes:

    Kan me voorstellen dat je nu amsterdam wel verschrikkelijk zal missen. Ben zelf dan in Senegal. Ben nu 3 maanden hier geweest.

  • 23 September 2010 - 15:02

    Peter :

    He Hallo Sigrun lekker straks weer terug naar Adam daar zal je zin in hebben! we denken hier na over een plan van aanpak voor de beurs.
    we weten natuurlijk dat terug betalen een lastige is! dus dat moet anders!!
    groet, Peter

  • 23 September 2010 - 21:19

    Kees:

    Hoi Sigrun, weer een roerend verhaal. We verzinnen wel wat voor je school-fonds. Vergelijken heeft, niet veel zin, het is wel een herkenbaar verhaal. De BBC had een ingrijpende rapportage over Zimbabwe: 90% van de scholieren kon geen eur 2/jr schoolgeld betalen.
    Welkom terug, straks!

  • 23 September 2010 - 22:25

    Sebastiaan:

    Lieve, lieve Sigrun, laat eindelijk ook weer 's van me horen, al was het maar om je te laten weten dat ik zelf nog besta en altijd met veel plezier, verbazing, bewondering en een zekere trots (op jou!) je berichten lees. Wat een wondere wereld is het, waar jij in verkeert. En daar enerzijds zó thuis bent en in je verslagen duidelijk maakt hoe vreemd toch ook. Met mij ondertussen alles redelijk wel: Druk met van alles en zo nog wat en spannende tijden: Isa j.l. zaterdag 7 jaar geworden en (wordt) al bijna even lang als jou; Prinsesje Arabella sinds vorige week back on tour en met 5 uitvoeringen al meer dan 1.000 bezoekers ontvangen! incl. een volle O.B.A en een uitverkochte Toneelschuur; in afwachting van beschikking over 2-jarigen subsidie en daarmee ook eigen kantoor/repetitieruimte/
    opslag tot 2020?! in een oude brandweerkazerne bij het CS. Komende vijf weekeinden ook nog een culturele zaterdag (helpen)organiseren voor dove- en slechthorende kinderen en zag net in mijn speellijst tot eind november dat ik na 22 oktober ook wel 's een vrije dag heb. Verheug me erop je weer te zien en spreken! Heel veel kracht, liefde, plezier en wijsheid gewenst in deze laatste momenten van dit gedenkwaardige, waanzinnig mooie project. Sluit het goed af en vergeet jezelf daarbij niet, lieve groet Sebastiaan.

  • 24 September 2010 - 11:42

    HenkN:

    Hé Sigrun,
    Over dat beurssysteem: Je zou kunnen overwegen om, in de stijl van (Foster Parents)Plan maar dan anders,(na zorgvuldige selectie door jou) een aantal leerlingen door nederlanders (en/of welgestelde Burkina Fassoianen) te laten 'adopteren' gedurende hun opleiding.

    De leerlingen zouden dan, met enige regelmaat, over hun ervaringen en voorderingen berichten via jou aan hun 'sponsors' kunnen sturen.

    Dit is een hele grove schets, want misschien zitten er enorme haken en ogen aan die voor mij onbekend zijn.

    Groeten, HenkN

  • 26 September 2010 - 08:18

    Gele Ford Chauffeur:

    Studiebeurs à la cash-4-cashew. Geld lenen tegen inflatierente, of 0%,al naar gelang de gever bereid is.
    Relatief: de hele wereld volgt de redding van 33 mijnwerkers, ondertussen sterven miljoenen kinderen aan oorlog, honger en gebrek aan medische zorg.
    Suk6.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Sigrun

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 32469

Voorgaande reizen:

09 Maart 2010 - 05 Juni 2012

Mijn zoveelste reis

Landen bezocht: